Wednesday 23 December 2015

Subjek Biokimia Klinikal

Hari ini mengikut perancangan ulangkaji aku, sememangnya hari ini adalah hari untuk mengulangkaji Biokimia Klinikal..walaupun kertas subjek ini adalah pada 4 Disember tapi aku kena bersedia dari sekarang kerana jarak masa antara Biokimia dengan Histopatologi kelak amatlah dekat.

Pagi ini, aku baru mengulangkaji dan menghafal tiga tajuk iaitu penyakit renal, gangguan metabolisma lipid dan penyakit muskuloskeletal. Seronok belajar subjek Biokimia ni..mana taknya, aku bekerja selama 3 tahun di makmal Biokimia Hospital Umum Sarawak dan boleh dianggap mengetahui serba sedikit jika diberi keputusan sampel darah biokimia untuk aku interpretasikan.. Aku suka subjek ni tapi masalahnya aku tak pernah skor A mahupun A- pun ketika Tahun 1 tahun lepas dan peperiksaan midsem Oktober yang lalu..aku memang agak kecewa dengan diri sendiri..

Sementara aku tengah rileks ni sebab baru dah makan dan aku tiada peluang lagi nak menonton drama Korea ketika study week ni, tu yang aku rajin dengan blog aku ni..selain sibuk dengan blog, waktu petang pula aku mesti akan tidur selama sejam untuk rehatkan minda la haha

Aku tak sasarkan terlalu tinggi untuk diri aku pencapaian final untuk subjek Biokimia kali ini..apa yang penting, aku harus cuba yang terbaik..kalau aku boleh dapat B untuk subjek ini, itu pun dah kira bagus dah..kalau aku boleh dapat A atau A-, memang aku akan sangat-sangat GEMBIRA la beb!! tapi itu la...prinsip aku sejak Tahun 1 dulu hingga sekarang, jangan difikirkan sangat tentang CGPA tu..yang penting, guna masa dan peluang yang ada sekarang untuk berusaha bersungguh-sungguh..



No comments:

Post a Comment

Fisiologi okay lagi tapi bukan patofisiologi

hmmm....tadi baru dah habis paper patofisiologi...susah aku nak mengambarkan perasaan ni dengan kata-kata... kertas final kami kali ini...