Thursday 24 December 2015

Penyaringan dan pendiagnosan PRENATAL

Pada  petang yang indah ini (hujan baru membasahi kawasan kolej kediaman ku), aku nak menceritakan serba sedikit tentang penyaringan dan pendiagnosan PRENATAL. Apasal pula aku nak cerita topik ni? sebabnya aku baru dah mengulangkaji sebentar tadi jadi aku ingin kongsikan pengetahuan aku ni di dalam blog ni la (kot-kot ada pembaca asing yang terbuka blog aku ni).

Aku hanya ceritakan serba sedikit apa yang di dalam skop pembelajaran kami sebagai pelajar Bioperubatan Tahun 2.

Dari sudut perspektif kami, kami harus mengetahui apa tujuan penyaringan prenatal, kaedah-kaedah yang digunakan serta signifikan klinikal ujian biokimia.

Tujuan penyaringan prenatal ni adalah untuk mengesan gangguan kromosom atau kepincangan genetik yang boleh berlaku pada fetus di dalam kandungan ibu. Kenapa pula nak buat penyaringan  kan? Fetus ni kan dihasilkan daripada persenyawaan yang berjaya antara sperma dan ovum, masa pembentukkan fetus ni sejak embrio sehingga ia menjadi fetus, pelbagai proses yang berlaku di dalam uterus tu, unik kan...memang ciptaan tuhan ini sungguh menakjubkan. Dalam proses fetus ni berkembang, pelbagai perkara yang boleh berlaku lebih-lebih dari segi molekular contohnya DNA pada sel fetus tersebut. Aku  tak  nak memanjangkan bahagian ni..

Seterusnya, aku nak menyatakan beberapa kaedah penyaringan prenatal iaitu ada 2 jenis: Invasif dan bukan invasif. Invasif ni melibatkan pengambilan tisu atau cecair dalam placenta itu.. Kaedah invasif ini adalah amniocentesis, cordocentesis, chorionic villus sampling, dan etc.

 ini kaedah cordocentesis dan ianya invasif..ni la yang dikatakan invasif  sebab kaedah ini memasuki badan ibu.                                        

Satu lagi jenis kaedah iaitu bukan invasif. Kaedah bukan invasif ini adalah seperti ultrasound dan radiografi.

Sekarang aku nak ceritakan pula ujian biokimia untuk penyaringan dan pendiagnosan prenatal pula adalah apa??  Ujian biokimia ini yang biasa dijalankan adalah Alpa feto protein, Estriol dan HCG
Setiap ujian biokimia yang aku sebutkan tadi itu mempunyai signifikan klinikal yang tersendiri yang boleh menunjukkan jika fetus itu mempunyai Sindrom Down, Trisomy 21, Trisomy 18 dan kecacatan kongenital yang lain.


Cukup la ni penjelasan yang ringkas untuk tajuk ini..Aku tak nak bagi pendapat peribadi aku kepada bakal-bakal ibu di luar sana nak buat penyaringan dan pendiagnosan ini atau tidak kerana ini terpulang kepada keputusan diri sendiri..Sedangkan dulu aku mengandung pun, aku tidak pernah buat penyaringan sebegini kerana aku yakin dengan ketentuan tuhan dan semestinya ketika mengandung itu, aku pastikan yang badan aku menerima khasiat yang cukup dan makan makanan yang seimbang.

Selamat petang semua


No comments:

Post a Comment

Fisiologi okay lagi tapi bukan patofisiologi

hmmm....tadi baru dah habis paper patofisiologi...susah aku nak mengambarkan perasaan ni dengan kata-kata... kertas final kami kali ini...