Wednesday 17 August 2016

Sejauh manakah kesan terapeutik Buah Engkabang (The flying helicopter fruit)

Kali ini aku nak membuat coretan tentang sejenis buah yang biasa dikenali oleh masyarakat Iban Sarawak sebagai buah engkabang atau dalam sebutan Inggeris "The Flying Helicopter Fruit".

Kenapa pula aku nak membuat penulisan sedikit tentang buah engkabang ini?

Buah engkabang ini sangat popular dan digemari di Sarawak terutama di kalangan masyarakat Iban. Masyarakat Iban mempercayai yang buah engkabang ini banyak mengandungi khasiat yang baik untuk kesihatan. Kebanyakan orang tua masyarakat Iban menggemari memakan buah engkabang ini yang mengandungi minyak dan mereka meletakkan minyak ini ke atas nasi putih panas kebiasaannya.

Jadi, aku berhasrat ingin menjadikan kesan terapeutik buah engkabang ini sebagai projek tahun akhir aku nanti. Oleh itu, kalau betul aku berminat maka aku kena sediakan cadangan projek bermula sekarang. Semoga hasrat aku ini termakbul untuk projek tahun akhir.



1 comment:

Fisiologi okay lagi tapi bukan patofisiologi

hmmm....tadi baru dah habis paper patofisiologi...susah aku nak mengambarkan perasaan ni dengan kata-kata... kertas final kami kali ini...