Tuesday 14 June 2016

coretan pada 14hb Jun 2016

hmm.... lama juga dah aku tak mengemas blog aku ni. Aku mulakan dengan kejadian pagi  tadi. Hari ni, kami sekelas ada peperiksaan subjek patologi sistem  yang memakan masa 2 jam setengah dan kena jawab 8 soalan esei. Fuhhh....berasap juga tangan menulis esei pagi tadi. Jadi, selagi memori soalan pagi tadi masih segar di ingatan, aku nak kongsikan soalan patologi sistem yang keluar pagi tadi.

Part A:
1) hypercholesterolemia case study:
- 3 diagnosis criteria for myocardial infarction
- how hypercholesterolemia leads to myocardial infarction.

2) case study multiple sclerosis:
- pathogenesis of MS
- the role of vitamin D in MS

3) case study Benign prostate hyperplasia:
- the most likely diagnosis and its justification of BPH
- the pathogenesis of BPH

4)  case study Cushing syndrome:
- the justification for  such diagnosis
- the pathogenesis of those pathological condition

5) asthmatic case study:
- the most likely diagnosis and its justification based on clinical findings
- the mechanism of bronchodilator

6) how air pollutant cause respiratory disorders (tak berapa ingat sangat soalan ni)

Part B:
1. a) describe the malformation in fetus
b) pathogenesis of Alzheimer disease in elderly

2. a) hydrocephalus and its pathogenesis
b) the use of V-P shunt placement for hydrocephalus patient

3. a) the pathogenesis of diabetes insipidus
b) how is the plasma osmolality and serum sodium level in DI patient

4. a) the pathogenesis of pneumonia and how it leads to cyanosis.
b) the pathogenesis of bronchiecstasis

5. a) the ventricle septal defect and how it leads to Eisenmenger syndrome
b) the pathogenesis of rheumatic heart disease


haaah!! soalan patologi sistem yang mampu ku ingat. Ada tambahan info pula ni, subjek patologi sistem ni adalah subjek yang belajar ttg patogenesis suatu penyakit dan kita juga perlu tahu etiologi, signs and symptoms penyakit. (bercampur aduk dah bahasa malaysia, inggeris ni).

Memang bukan senang subjek ni. Baca nota pensyarah memang tak cukup, jadi kena baca buku teks juga. Text book aku  untuk patologi dari Tahun 2 sem lepas sehingga tahun 3 nanti, aku memang guna Robbins Basic Pathology. Memang buku ni ada kekurangannya dan kalau rajin, bacalah buku patologi yang lain.

Esok pula kami ada peperiksaan OSPE praktikal untuk histopatologi yang merangkumi semua kandungan histopathologi manual dan ada 10 soalan yang berharga 10 markah satu soalan. berdebar juga ni...aku lagi hairan dengan diri sendiri sebab masih boleh update blog di kala kritikal begini tapi sebenarnya aku  tak berapa suka nak tekankan diri dengan stress melampau-lampau ketika musim peperiksaan.

Habis OSPE esok, ada 4 subjek lagi menunggu. Semoga aku mampu menjawab semua subjek dengan baik.

Lain hari, aku update lagi ya. Banyak sebenarnya cerita yang aku nak kongsikan dalam blog aku ni.




1 comment:

  1. senang tak subjek aliran ni? saya baru lepasan spm 2016

    ReplyDelete

Fisiologi okay lagi tapi bukan patofisiologi

hmmm....tadi baru dah habis paper patofisiologi...susah aku nak mengambarkan perasaan ni dengan kata-kata... kertas final kami kali ini...