Monday 9 January 2017

hematology Year 3

Hi!

Ni baru nak duduk sambil makan bakso, aku gigih juga nak kongsikan soalan hematologi tadi. Tadi exam bermula jam 12pm dan mengambil masa dua jam setengah. Tiga jam kredit untuk subjek ni.

Kertas Hematologi tadi ada dua bahagian: A-case study jawab 3 daripada 5 soalan, B- esei tanpa struktur dan direct question jawab 5 daripada 9 soalan. A ada 45 markah manakala B ada 50 markah so total marks is 95 for this hemato paper.

Bahagian A
1. case study G6PD deficiency anemia (di bawah tajuk hemolytic anemia)
2. Acute Myeloid Leukeamia (Auer Rod stated in the lab findings)
3. Hodgkin's Lymphoma
4. Polycythaemia Rubra Vera (erythropoeitin level is low for this case, clinical findings:pruritis, facial plethora, dyspnea)
5. Von Willebrand's disease (FVIII is low, FIX normal, APTT prolonged, clinical findings: bleeding on mouth, prolonged bleeding from immunization site, no petechia, no bruises, no hematomas)

Untuk bahagian A ni, pelajar mesti tahu kaitkan lab finding dengan clinical manifestation pesakit di dalam soalan. Perkaitan ni la yang mempunyai markah paling besar dalam mana-mana soalan di atas tu. Kemudian, nyatakan diagnosis dan apa justifikasi anda memilih diagnosis tersebut.


Bahagian B 
1. discuss the principle for classification MDS
2. Discuss two groups of gene for hematological malignancy
3. Dicuss the hematological and biochemical findings for multiple myeloma
4. discuss  the 4 type of hereditary for defect in platelet function
5. discuss the pathogenesis of liver cirrhosis that lead to hematological disorder
6. discuss the 4 phases in coagulation
7. discuss the lab findings and expected findings for Hodgkin's lymphoma patient
8. discuss 4 etiologies to phagocytosis leucocytosis
9. discuss the pathogensis to heparin induced thrombocytopenia


sekian, ni saja soalan yang aku mampu tulis berdasarkan ingatan yang kurang ni..hehe...semoga berjaya kepada junior aku jika ada yang membaca ni..pesanan kakak: jangan main spot tajuk okay!baca jer la semua topik yang lecturer kata akan keluar final tu.

tatattititutu



No comments:

Post a Comment

Fisiologi okay lagi tapi bukan patofisiologi

hmmm....tadi baru dah habis paper patofisiologi...susah aku nak mengambarkan perasaan ni dengan kata-kata... kertas final kami kali ini...