Wednesday 28 December 2016

Biostatistic 4 credit hours

oh maiiii.....


2  jam setengah  exam tadi, 10 soalan objektif, 4 soalan esei struktur, 10 soalan EMQ, tak cukup oi 2 jam setengah tuu....okay, bahagian objektif dan EMQ aku hanya ambil masa setengah jam untuk jawab jadi 2 jam lagi untuk bahagian esei. Setiap soalan esei ada 20 markah jadi 4 soalan berjumlah 80 markah. Bahagian objektif adalah 20 markah, dan EMQ adalah 30 markah..


hmm....sekarang ni aku berdebar menunggu gred biostat aku pulak walaupun final belum habis sepenuhnya.


Kepada para junior bioperubatan kak, jika terbaca post ni, kak hanya mampu memberi nasihat, kuasai subjek ini, jika anda tak faham biostat ni, macam mana korang nak buat final year project nanti. Okay..kak tak nak buang masa lagi, kak nak kongsikan sikit soalan esei struktur tadi tapi kak tak dapat bagi butir soalan sepenuhnya (mana aku ada masa nak menghafal soalan biostat sedangkan aku masih terkial-kial menjawab soalan)


soalan esei struktur:
1. case: 30 buah rumah di kampung baru dengan sewa rumah bulanan, ada tiga puluh data sewa  rumah yang dipaparkan tanpa susunan okay.  (anda kena susun atur data tu sendiri)
i.  buat frequency distribution table
ii. buat histogram
iii. buat stem and leaf display
iv. buat boxplot
v. kira normality testing dengan calculation sekali, mmg ada satu jadual descriptive table SPSS disediakan dalam soalan.(untuk ini, kak pilih skewness dan kurtosis, rujuk balik nota biostat korang yang ciri-ciri normal untuk semua descriptive method for normality testing)


2. case: academic performance yang CGPA 3.0 and above; CGPA less than 3.0 with number of students 380. ada dua jenis entry of level dalam jadual iaitu matriculation and STPM/diploma. (sebenarnya ni adalah Chi-square, kak tahu tapi kak tak dapat kira expected value)
i. nyatakan null hypothesis
ii. kira expected value
iii. kira value test statistic
iv. (lupa soalan)


3. case: 16 orang tetamu di mana 8 orang tetamu bagi level of satisfaction of brand X dan 8 orang lagi bagi level of satisfaction of brand Y for mosquito repellent. Dalam jadual disediakan, level of satisfaction adalah dari skala 1-10.  (samada independent T-test atau Mann-whitney)
i. nyatakan null hypothesis dan alternative hypothesis
ii. nyatakan jenis data yang digunakan
iii. nyatakan test statistik yang digunakan dan dua sebab kenapa
iv. dengan 5% significant level, adakah level  of satisfaction of brand X and Y berbeza?
v. nyatakan conclusion dengan APA  style



4. case: dengan bilangan frequency eat fast food per month, predict the cholesterol level. SPSS regression table disediakan dalam soalan (jadi, SPSS output table regression pun korang mesti tahu rupa table tu)
i. lukis rejection area dengan nilai tcritical dan alpha diberi (kak lupa kedua dua nilai tu)
ii. buat equation berdasarkan jadual SPSS tersebut. Apa itu constant dan slope...fahamkan persamaan regression daripada SPSS output okay
iii. berapa total cholesterol untuk dua orang  individu berdasarkan frequency yang diberikan?(kak lupa juga nilai ni)
iv. apa nilai R square dalam table SPSS tu dan maksudnya?jadi, fahamkan okay.


cukuplah untuk hari ni...penat juga menjawab biostat tadi, aku cuma tak dapat jawab soalan 2 jer. chi square tu adalah non parametric test jadi aku tak sangka ni akan keluar dalam esei sebab lecturer maklumkan yang esei hanya keluar parametric test sahaja. Memang aku silap...huhu...


Apa gred biostat aku? bila aku dah dapat nanti, aku akan share dalam blog ya..oh ya, markah untuk final biostat adalah 40% dan  60% datang daripada continuous assessment kami! ;)


tatatititutu

No comments:

Post a Comment

Fisiologi okay lagi tapi bukan patofisiologi

hmmm....tadi baru dah habis paper patofisiologi...susah aku nak mengambarkan perasaan ni dengan kata-kata... kertas final kami kali ini...