Tuesday 27 December 2016

oh my Immune system!

Well....hari pertama musim peperiksaan pelajar tahun 3 Sains Bioperubatan. Kod kursus NNNB 3054 (4 jam kredit). Hari ini adalah teori untuk Immunologi dan khamis nanti jam 3 petang adalah OSPE immunologi.

Seperti biasa, setiap kali selepas peperiksaan, aku akan mengemaskini blog aku ni...fuhh...baru ku  perasan, rupanya berbulan dah tak mengemaskini blog...hari ni peperiksaan 2 jam teori bermula pada jam 3.30 petang dan selesai pada jam 5 petang. Sampai jer di bilik, aku mendapat teks daripada junior tahun 2 yang nak kan aku ni buat koleksi soalan final. Tapi kan, aku tak pasti adakah benda yang aku buat ni betul atau tau, rasanya macam tak menyalah undang undang peperiksaan UKM (ehh..ada ker pekeliling exam tentang ni?)

Tanpa membuang masa dan sementara aku masih ingat butir butir soalan esei tadi, lebih baik aku mulakan sekarang. Esei immuno tadi adalah 2 jam, pilih 4 soalan daripada 6 soalan. Semua markah adalah 80 markah.

Soalan-soalan:
1. case  study di mana David ni mengalami facial defect, congenital heart diease, hypocalcemia, prone to infections (lupa dah symptoms yang lain). Agak-agaknya ni kes apa?Kalau aku tak silap, DiGeorge Syndrome.
i. apa chromosomal mutation
ii. apa treatment yang sesuai dan bagaimana keadaan David selepas treatment?
iii. sesuai tak bagi live attenuated vaccine kepada David?
iv. sesuai tak bagi live attenuated vaccine kepada AIDS patient?


2. Hypersensitivity type III
i. how immune complex cause inflammatory response to tissues?
ii. Two typical reactions of HS type III?
iii. explain mechanism of one typical reaction in (ii)?
iv. compare and contrast effector stage of HS type II and HS type III?


3. Transplantation immunology
i. explain the immunopathology of graft rejection
ii. explain about reaction happen to recipient who receive kidney transplant even after HLA typing?
iii. explain the GVHD


4. tumour immunology and immunotherapy
i. expplain the concept of tumour immunosurveillance
ii. explain the meaning of tumour associated antigen and tumour spesific antigen with two examples each antigen
iii. explain 3 mechanism of tumour evade the immune system
iv. state two approaches using antibody for immunotherapy


5. Mucosal immunity
i. state 4 gross anatomical barriers for gut mucosa
ii. with the illustrations, label 3 sites at gastrointestinal tract that contain lymphocyte
iii. give 2 mechanisms how mucosal dendritic cells capture pathogen/antigen
iv. why mucosal-induced tolerance needed? give mechanism how mucosal immune tolerance against food antigen


6. based on table of immunization in Sarawak (tak berapa ingat soalan ni sebab aku tak buat...hehe)



rasanya itu saja untuk hari ni..Esok aku update untuk biostatistik pula ;)




No comments:

Post a Comment

Fisiologi okay lagi tapi bukan patofisiologi

hmmm....tadi baru dah habis paper patofisiologi...susah aku nak mengambarkan perasaan ni dengan kata-kata... kertas final kami kali ini...