Thursday 17 April 2014

sains bioperubatan

Sains Bioperubatan ni meluas bidangnya..bidang sains bioperubatan ni memang kerjanya di makmal hospital,pusat penyelidikan,jadi pensyarah pun boleh,kerja di syarikat yang jual mesin peralatan hospital pun boleh contohnya syarikat Abbott Malaysia(pernah juga ada angan nak kerja dgn syarikat ni sebab dh tahu mcm mana syarikat ni,dan saya ada kenal beberapa staf syarikat ni,gaji pun boleh tahan bagus)...itu angan2 kemudian..lagipun saya sekarang belum lagi mendaftar masuk utk ijazah sarjanamuda ni di UKM september nanti..masih panjang lagi perjalanan yg akan saya tempuhi kelak...     kalau nak tahu,sekarang ni saya bekerja sebagai Juruteknologi Makmal Perubatan (JTMP) di salah sebuah hospital di Kuching Sarawak.apa yg akan kami buat adalah membantu pakar perubatan memeriksa dan membuat ujian yg berkenaan untuk sampel tisu,urin,darah dan lain2...dan bidang kerja JTMP dibahagikan kpd 7 unit iaitu hematologi,biokimia,histopatologi,sitologi,tabung darah,mikrobiologi,parasitologi dan silibus kursus diploma kami dulu pun (menuntut di KSKB jalan Padawan,Puncak Borneo,Kuching) memang meliputi 7 unit ini...dan bila saya membelek rangka kursus Sains Bioperubatan UKM ,saya sedar yang rangka kursus sains bioperubatan ni pun meliputi 7 unit ini.....agak2 nya silibus Diploma dulu akan diajarkah ketika di UKM nanti?soalan ni saya sendiri tak dapat jawab sebab ye lah badan saya pun belum di sana lagi..

No comments:

Post a Comment

Fisiologi okay lagi tapi bukan patofisiologi

hmmm....tadi baru dah habis paper patofisiologi...susah aku nak mengambarkan perasaan ni dengan kata-kata... kertas final kami kali ini...